Perły i perełki Lubelszczyzny

W dniach 08-12 sierpnia 2017 r. mieliśmy okazję zwiedzić urokliwą krainę Lubelszczyzny.

Już pierwszego dnia pojechaliśmy do Zamościa, miasto położone w południowej części województwa Lubelskiego nazywane ” perłą renesansu” to jeden z ważniejszych w regionie ośrodków kulturalnych, edukacyjnych i turystycznych. Oczarowani byliśmy przede wszystkim architekturą, na starówce podziwialiśmy kolorowe kamienice ormiańskie, barokowy ratusz, pałac Zamoyskich. Okalająca Zamość fortyfikacja powstała w XVI wieku z inicjatywy założyciela miasta hetmana Wielkiego Jana Zamoyskiego. Fortyfikacje obronne były wielokrotnie przebudowane. Obecnie trasa turystyczna Bastionu prowadzi przez podziemne korytarze i galerie strzelnicze. Mieliśmy okazję zobaczyć pokaz zbrojenia armat, załadunek i wystrzał.

Lublin zwiedziliśmy stare miasto, lubelski zamek i kaplice Świętej Trójcy. Chodząc po Starym Mieście od zamku przez Bramę Grodzką i rynek z trybunałem, aż do Bramy Krakowskiej- symbolu Lublina.

Zamek  lubelski jako pierwsza budowla na wzgórzu powstała w XIV wieku za panowania Kazimierza Wielkiego, którego przewrotna historia zamieniła w więzienie. W XVII wieku zamek został odbudowany w stylu neogotyckim. Obecnie znajduje się tu Muzeum Lubelskie, a w jednej z zachowanych części pierwotnego zamku mieści się kaplica Świętej Trójcy z freskami rusko-bizantyjskimi odkryta z grubej warstwy tynku.

Następnie zwiedziliśmy wzgórze staromiejskie, z kamienicami starego miasta do placu po Farze, jedno z najstarszych miejsc w Lublinie utworzony ze zburzonego kościoła Św. Michała Archanioła, po którym zachowały się jedynie fundamenty. Obecnie jest to miejsce koncertów oraz spotkań.

Zwiedziliśmy też największy kościół pełniący funkcję Archikatedry Lubelskiej, salę zwaną skarbcem ponieważ przechowywano tu niegdyś cenne przedmioty kultu, obecny budynek Trybunału Koronnego wzniesiony na Rynku Starego Miasta, Bazylikę Ojców Dominikanów zwaną także Bazyliką Relikwii Krzyża Świętego, wewnątrz świątynię otacza jedenaście kaplic.

Kazimierz Dolny nad Wisłą –największą atrakcją jest renesansowy rynek z trzech stron otoczony zabytkowymi kamienicami, pełne przepychu siedziby rodów Przybyłów, Celejów i Górskich zdobione unikalnymi motywami, zwiedziliśmy też charakterystyczną drewnianą studnię. Kazimierz podziwialiśmy z Góry Trzech Krzyży, która wznosi się nad Rynkiem, doszliśmy na nią kamiennymi schodami, a ze szczytu rozpościera się piękny widok na cały Kazimierz Dolny, Wisłę i całą okolicę.

Dzięki profesjonalnie zorganizowanej wycieczce i atrakcyjnemu programowi wróciliśmy bardzo zadowoleni i pełni wrażeń.

” herb-e1447359415684    Zadanie jest współfinansowane ze środków Gminy Pasłęk.”